Sovelluksen teknistä elinkaarta, siis sitä, kuinka pitkään sovellusta käytetään ilman mittavaa uudistamista, pyritään usein venyttämään mahdollisimman pitkäksi. Se on ymmärrettävää, sillä uudistukset maksavat. Mutta se vasta maksaakin, jos uudistuksia ei tehdä ajoissa.
Tietojärjestelmäkartoituksissa tulee esiin erilaisia tekijöitä, jotka katkaisevat sovelluksen elinkaaren. Yksi niistä on vanhat sovelluskehitysalustat, jotka eivät toimi virheettömästi uusimmissa käyttöjärjestelmissä.
Toinen on sovellusalustan tai käyttöjärjestelmäversion tuen loppuminen. Tuen loppuminen ei yleensä aiheuta ongelmia sovelluksen toimivuudessa heti. Siksi ongelman ratkaisuun vaadittava työ on valitettavan helppoa siirtää hamaan tulevaisuuteen. Tuen loppuminen saa kuitenkin pikkuhiljaa aikaan aukkoja sovelluksen tietoturvaan, kun valmistajan virallisia tietoturvakorjauksia ei enää ole saatavilla.
Kolmas yleinen tilanne on se, että käytetty teknologia on muuttunut vanhanaikaiseksi suhteessa liiketoiminnan tarpeisiin. Tarvittavaa kehitystä on joko mahdotonta tehdä sovelluksen teknologialla, tai sen tekeminen on hyvin työlästä ja kallista verrattuna toteutukseen nykyaikaisella teknologialla.
Uudet teknologiat tarjoavat tyypillisesti huomattavasti vanhoja teknologioita tuottavampia tapoja tehdä asioita.
Onneksi annamme asiakkaalle kartoituksen lopputuloksena myös ohjenuorat, joiden avulla ongelmat voidaan ratkaista. Ratkaisu on yleensä teknologialoikka, jolla sovelluksen elinkaari jatkuukin vaivatta pidempään.
Lue myös muista sovellusten piilevistä ongelmista, jotka löydämme tietojärjestelmäkartoituksessa sekä yhtenäisen järjestelmäarkkitehtuurin eduista ja yrityksen tietoturvasta.
Jouni Ojanen
Tiimiesimies, arkkitehtuurit
Mtech Digital Solutions
jouni.ojanen@mtech.fi